6 اکتبر 2023- تحقیقات جدید برای آزمایش یک درمان پیشگیرانه از بیماری مزمن کلیوی برای مبتلایان به دیابت نوع 1، به شدت مورد نیاز است. محققان در نشست انجمن اروپایی مطالعه ی دیابت(EASD 2023) به مطالعه جدیدی به نام FINE-ONE اشاره کردند که در ماه‌های آینده از داوطلبان برای شرکت در آن ثبت نام می‌کند. محققان وعده داده اند که این مطالعه داده‌های جدیدی را در مورد یک درمان پیشگیرانه ارائه خواهد کرد.

در سالهای اخیر به طور فزاینده‌ای درمان‌هایی برای کاهش و محدود کردن بیماری مزمن کلیوی(CKD)  برای مبتلایان به دیابت نوع 2 عرضه شده است، اما به طرز ناامیدکننده‌ای برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 مورد تاییدFDA قرار نگرفته اند، با این که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 احتمال بیشتری برای مواجهه با عوارض خطرناک بیماری کلیوی دارند.اکنون، با تحقیقات جدیدی که این نیاز فوری را بررسی می‌کند، به زودی ممکن است این وضعیت تغییر کند.

مشکل در دسترس نبودن داده‌های کارآزمایی بالینی کافی از آزمایش این داروها در جمعیت دیابت نوع 1 بوده است، که تایید این داروها را سخت‌تر کرده است. داروهای تایید شده برای بیماران نوع 2، که شامل آگونیست های گیرنده SGLT-2 و GLP-1 و همچنین فیرینون(که با نام تجاری Kerendia فروخته می شود) هستند، قند خون را کاهش می دهند اما همچنین مزایای شگفت انگیزی برای محافظت از کلیه ها و سلامت قلب و عروق دارند.تایید این داروها برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 به دلیل فقدان آزمایشات بالینی و ترس از کاهش خطرناک سطح قند خون یا هیپوگلایسمی و یا ایجاد کتواسیدوز دیابتی اوگلیسمیک(EDKA)  با مشکل مواجه شده است.

گروهی از محققان در نشست انجمن اروپایی مطالعه دیابتاین نیاز فوری را برای شروع آزمایش‌های بالینی بیشتر برای یافتن راه‌هایی برای ارائه ایمن این درمان‌ها به افراد مبتلا به دیابت نوع 1 بررسی کردند. کارشناسان خواستار مطالعات جدید برای جمعیت نوع 1 شدند و تشویق کردند که در ماه‌های آینده یکی از این آزمایش‌ها برای رسیدگی به این موضوع آغاز شود. با توجه به احتمال هیپوگلایسمی و EDKA، احتیاط هایی لازم است، مانند نیاز به مانیتورهای مداوم گلوکز (CGM) برای محافظت در برابر افت قند خون خطرناک، اما محققان معتقدند که این جمعیت مستحق آزمایش‌هایی برای کشف دسترسی به درمان‌هایی هستند که چنین پتانسیلی برای بهبود کیفیت زندگی و نجات جان آنها را دارند.

دکتر کاتلین تاتل از دانشگاه واشنگتن الگوریتم پیچیده ای را با استفاده از سوابق سلامت الکترونیکی برای شناسایی بهتر بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و افزایش خطر بیماری های کلیوی و قلبی ارائه کرد.

دکتر تاتل با اشاره به شیوع کلی CKD در مبتلایان به دیابت نوع 1 -نزدیک به 30 درصد- که بسیار بیشتر از افراد مبتلا به نوع 2 است، گفت: نیاز اساسی به تحقیقات بیشتر و مطالعات در مقیاس بزرگ وجود دارد.

او افزود: علاوه بر این، عوارض با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد، به طوری که بیماری مزمن کلیوی38 درصد از افراد بالای 60 سال مبتلا به دیابت نوع 1 و بیش از 70 درصد از افراد بالای 80 سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیش از نیمی از آنها به مرحله 3 بیماری مزمن کلیه مبتلا هستند و به طرز نگران‌کننده‌ای، بیش از یک نفر از هر پنج نفر به طور کلی نارسایی کلیوی دارند که احتمالاً نیاز به دیالیز یا پیوند دارند.

دکتر Hiddo Lambers Heerspink، استاد کارآزمایی‌های بالینی و پزشکی شخصی در گروه داروسازی بالینی و فارماکولوژی در مرکز پزشکی دانشگاه گرونینگن در هلند، نرخ هشداردهنده آلبومینوری شدید را که به نارسایی کلیوی و مرگ ‌ومیر در میان جمعیت نوع 1 در دهه های اخیر پیشرفت کرده است، تشریح کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه 30 سال از آخرین کارآزمایی بررسی درمان جدید بیماری کلیوی در مبتلایان به نوع 1 می گذرد، زمان آن رسیده است که توجه، تحقیق و نوآوری بیشتری در این زمینه انجام شود. در حالی که در سال‌های پس از اولین بررسی بیماری مزمن کلیویدر افراد مبتلا به دیابت نوع 2، مطالعات متعددی انجام شده است، آخرین درمان جدید برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1، کاپتوپریل مهارکننده یACE (با نام تجاری کاپوتن) بود که در سال 1993 ارائه شد.

با راه‌اندازی آزمایش FINE-ONE Bayer، اولین آزمایشی که طی دهه‌ها بیماری کلیوی را در دیابت نوع 1 به حداقل می‌رساند، ممکن است به زودی داده‌های بیشتری ارائه گردد.

دکتر لامبرز هیرسپینک، گفت: کارآزمایی FINE-ONE، اولین مطالعه در 30 سال اخیر است که به دنبال ایندیکیشن برای درمان بیماری مزمن کلیه در مبتلایان به دیابت نوع 1 است.

او افزود: این کارآزمایی جدید، که انتظار می‌رود در اوایل سال 2024 از بزرگسالان مبتلا به نوع 1 ثبت نام کند، از تغییر در آلبومینوری به‌عنوان یک نشانگر زیستی برای انتقال شواهد مربوط به محافظت از کلیه با داروی فینرنون(finerenone) از دیابت نوع 2 به دیابت نوع 1 استفاده می‌کند. این کارآزمایی همچنین ایمنی این دارو را در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ارزیابی خواهد کرد.

دکتر لامبرز هیرسپینک، گفت: اثرات محافظتی فینرنون برای کلیه افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تقریباً به طور کامل با توانایی آن در کاهش آلبومینوری، پروتئین موجود در ادرار توضیح داده می شود و نقش آلبومینوری در پیشرفت CKD در هر دو نوع دیابت مشابه است.اگرچه FINE-ONE یک شروع عالی است، تحقیقات بیشتری در مورد آگونیست های گیرنده GLP-1 مانند سماگلوتید و ترزپاتید مورد نیاز است. ما به این داروها برای کاهش قند خون نیاز نداریم، بلکه به دلیل مزایای آنها در پیشگیری و درمان بیماریهای کلیوی و قلبی نیاز داریم.

منبع:

https://diatribe.org/new-hope-treating-chronic-kidney-disease-type-1-diabetes